Wakacje to dla nas czas odpoczynku i relaksu, ale dla cyberprzestępców to czas żniw. Dlatego wypoczywając zarówno w kraju, jak i za granicą warto zachować czujność i pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.

Jak działają cyberprzestępcy?
Wykorzystują Twoją nieuwagę, pośpiech i nieznajomość zasad bezpieczeństwa lub lekceważenie ich. Przestępcy stosując różne metody, chcą zdobyć Twoje dane i dostęp do konta lub karty. Oto niektóre z nich:
- Fałszywe strony banków i sklepów
Wyglądają łudząco podobnie jak prawdziwe, ofiara wchodzi na nie poprzez reklamę internetową lub link. Jeśli poda na niej login, hasło lub dane karty, trafią one w ręce oszustów.
- Podszywanie się pod firmy, banki i instytucje
Wysyłają SMS-y, e-maile lub wiadomości na komunikatorach, podszywając się pod bank, przewoźników czy firmy kurierskie. Linki prowadzą do stron wyłudzających dane.
- Złośliwe aplikacje na telefon
Można nieświadomie zainstalować je, choćby klikając link lub ulegając namowie oszusta podszywającego się pod jakąś firmę. Po instalacji oszust przejmuje kontrolę nad urządzeniem.
- Ataki przez publiczne i fałszywe sieci Wi-Fi
Hakerzy atakują korzystających z publicznego Wi-Fi w hotelach czy kawiarniach i logowanie się do bankowości internetowej. Podsuwają również ofiarom fałszywe sieci Wi-Fi.
- Fałszywe „superpromocje” w mediach społecznościowych
Oferty produktów, wyjazdów, noclegów lub koncertów publikowane jako reklamy prowadzą do stron kradnących dane karty i loginy do bankowości internetowej.
Jak się chronić podczas wakacji?
- Unikaj logowania na swoje konto przez publiczne Wi-Fi – korzystaj z danych komórkowych lub zaufanej sieci prywatnej.
- Zabezpiecz swój telefon i aplikację bankową – aktualizuj system, ustaw silne hasło, zainstaluj program antywirusowy.
- Sprawdzaj adresy stron i aplikacji oraz oferty – upewniaj się, że wchodzisz na prawdziwe strony internetowe, korzystasz z prawdziwych ofert i promocji.
- Nie klikaj w linki i nie otwieraj załączników z podejrzanych wiadomości – robiąc to, wpadasz w pułapkę zastawioną przez oszusta.
- Nie podawaj nikomu swoich danych wrażliwych – bank nigdy nie poprosi Cię o dane logowania SMS-em czy e-mailem. Pracownik banku czy policji nie zrobi tego również przez telefon. Jeśli odbierzesz podejrzany telefon – skontaktuj się z bankiem.
- Nie podawaj danych swojej karty poza zaufanymi sklepami internetowymi – zawsze sprawdzaj, czy strona ma certyfikat bezpieczeństwa (https).
Jeżeli podejrzewasz, że padł(aś/eś) ofiarą oszustwa:
- Zadzwoń na Infolinię (801 520 920 lub 86 216 13 55, 71 727 74 12) i przekaż wszystkie niezbędne informacje, zastrzeż kartę oraz dostęp do bankowości elektronicznej.
- Złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na policję.
- Incydent dotyczący podejrzanej wiadomości SMS z linkiem zgłoś do CERT Polska na numer 8080.