Ułatwienia dostępu

Przejdź do głównej treści

Koronawirus - informacje dla Klientów

W związku z rozpowszechnianiem się koronawirusa podejmujemy wiele działań w trosce o zdrowie naszych Klientów i Pracowników oraz dokładamy wszelkich starań, aby zminimalizować niedogodności związane z bieżącą obsługą Klientów naszego Banku.

PLACÓWKI

W trosce o bezpieczeństwo Państwa i naszych Pracowników, w obecnym czasie placówki Banku Spółdzielczego w Miliczu pracują w ograniczonym zakresie lub mogą być zamknięte. Jeśli wizyta w placówce Banku jest niezbędna, prosimy o sprawdzenie wcześniej komunikatów dot. godzin pracy na stronie www.bsmilicz.com.pl w zakładce Aktualności.  
Informacje o pracy naszych placówek aktualizujemy na bieżąco.

Zwracamy się z prośbą o ograniczenie wizyt w placówkach naszego Banku i zachęcamy do korzystania w pierwszej kolejności z:

  • bankowości internetowej eBankNet i eCorpoNet,
  • naszych bankomatów i wpłatomatów.

W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu:

  • za pomocą poczty elektronicznej - adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • telefonicznie - tel. 71 38 40 280.

PŁATNOŚCI I PRZELEWY

Rekomendujemy:

  • wykonywanie przelewów oraz innych operacji bankowych w domu z użyciem bankowości internetowej
  • realizowanie płatności telefonem lub kartą – optymalnie z wykorzystaniem płatności zbliżeniowych
  • w miarę możliwości realizowanie zakupów przez Internet

Jednocześnie informujemy, że na bieżąco śledzimy wszelkie komunikaty dotyczące koronawirusa wydawane przez organy administracji państwowej i służby sanitarne, systematycznie uzupełniając ważne informacje.

logo banku jpg

W celu ograniczenia kontaktu fizycznego Klientów podczas dokonywania płatności kartowych, organizacje płatnicze - Visa i Mastercard, podjęły decyzję o wprowadzeniu od 20 marca 2020 r. zmiany wartości limitu transakcji zbliżeniowej bez uwierzytelnienia (czyli bez wprowadzenia kodu PIN) z 50 do 100 zł.

W związku z tym od 20 marca 2020 r. klienci wykonujący transakcje zbliżeniowe poniżej 100 zł mogą nie być proszeni o wprowadzenie kodu PIN. To, czy klient zostanie poproszony o PIN zależy od tego, czy dany terminal POS został już zaktualizowany.

Oznacza to, że jeszcze przez pewien okres, może się zdarzać, że przy transakcji np. na 60 zł w jednym sklepie, klient zostanie poproszony o PIN, a w innym – nie. Jest to uzależnione od tego, jak szybko Akceptanci (sklepy) dostosują się do wprowadzonej zmiany.

Limit

Obecnie obowiązujący stan zagrożenia epidemicznego wykorzystują oszuści. To dla nich okazja do wyłudzenia loginów i haseł do bankowości za pomocą fałszywych stron płatności.

JAK DZIAŁAJĄ OSZUŚCI?

  • Używają komunikatów i fałszywych informacji związanych z epidemią koronawirusa. Podszywają się pod instytucje zaufania publicznego, takie jak banki, urzędy państwowe, centralne oraz lokalne.
  • Wysyłają wiadomości SMS, w których zawarte są linki prowadzące do fałszywych stron. Celem tego jest wyłudzanie loginów i haseł do bankowości internetowej, a także kodów autoryzacyjnych dających możliwość zatwierdzenia przelewów na rachunek przestępców. W niektórych przypadkach linki mogą prowadzić do stron zawierających złośliwy kod powodujący przejęcie urządzenia klienta, na którym otrzymał wiadomość. Powołują się na działania Rządu, Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) lub powszechną akcję szczepień ochronnych.
  • Przejmują konta np. na Facebooku, a następnie proszą naszych znajomych o przelanie pieniędzy, powołując się swoją na nagłą trudną sytuację.

Ofiary ataków, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności! Ponadto ujawniając swoją tożsamość przestępcom, mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych.

PAMIĘTAJ!

  • Jedynymi i prawdziwymi źródłami informacji są komunikaty przekazywane przez służby lub/i zamieszczane na oficjalnych stronach internetowych. Na bieżąco komunikaty przekazują również przedstawiciele władz państwowych.
  • Sprawdź w pasku przeglądarki, czy adres internetowy, na który się logujesz do bankowości internetowej, zgadza się z adresem strony systemu bankowości internetowej. Prawidłowy adres to: https://e24.bsmilicz.com.plJeśli adres jest inny niż zwykle, nie loguj się na tej stronie – nie podawaj tam swoich danych oraz powiadom o tym nasz Bank.
  • Czytaj bardzo uważnie treść każdego SMS-a z kodem autoryzacyjnym. Zawsze piszemy w nim, czego dotyczy kod autoryzacyjny.

Więcej informacji o wyłudzeniach na stronie Związku Banków Polskich pod linkiem:

https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/Uwaga-na-oszukancze-ogloszenia-zwiazane-z-epidemia-koronawirusa

Bank Spółdzielczy w Miliczu włącza się w akcję ZAPŁAĆ ZA SENIORA, zainicjowaną przez Braniewsko-Pasłęcki Bank Spółdzielczy z siedzibą w Pasłęku.

Apelujemy do Seniorów: nie ryzykujcie swojego zdrowia i życia, by zrobić opłaty. Poproście najbliższych, którzy mają dostęp do płatności internetowych czy też mobilnych, aby opłacili w Waszym imieniu niezbędne rachunki.

„Mobilnych” Klientów prosimy: zaproponujcie swoim rodzicom, dziadkom, wujkom, ciociom lub nawet bliskim sąsiadom w podeszłym wieku, że opłacicie w ich imieniu niezbędne rachunki, wykorzystując swój komputer, tablet czy telefon, a oni po udanej transakcji przekażą Wam pieniądze. Możecie również namówić seniorów do wyrobienia sobie karty do bankomatu oraz dostępu do bankowości internetowej i nauczyć ich korzystania z tych nowoczesnych narzędzi. Wasza pomoc jest teraz nieoceniona.

Zróbmy wszystko, aby ochronić zdrowie naszych seniorów! Udostępniajcie: #zapłaćzaseniora

Działania pomocowe dla Klientów indywidualnych

Szanowni Klienci, informujemy, że do 31 marca 2021 r. możecie Państwo wnioskować o odroczenie (zawieszenie) spłaty rat kredytowych na okres do 9 miesięcy.

Możliwość ta dotyczy wyłącznie kredytów zawartych przed 13 marca 2020 r. i ma zastosowanie do Klientów indywidualnych, którzy:

  • w okresie od 13.03.2020 r. do 30.09.2020 r. nie skorzystali z możliwości odroczenia (zawieszenia) spłaty rat kredytowych;
  • skorzystali we wspomnianym wyżej okresie z możliwości odroczenia (zawieszenia) spłaty rat kredytowych z zastrzeżeniem, że łączny okres przedłużenia nie może przekroczyć 9 miesięcy.

Jak należy uzasadnić konieczność odroczenia (zawieszenia) spłaty rat kredytowych?
Odroczenie (zawieszenie) spłaty rat kredytowych odbywać się będzie na warunkach uproszczonych dla Klientów, którzy uzasadnią pogorszenie sytuacji finansowej skutkami pandemii koronawirusa. We wniosku należy wskazać, w jaki sposób pogorszyła się sytuacja finansowa Kredytobiorcy i jak to wpływa na konieczność odroczenia (zawieszenia) spłaty rat kredytowych. Bank nie będzie wymagał składania dodatkowych dokumentów i zaświadczeń potwierdzających aktualną sytuację finansowo-gospodarczą Kredytobiorcy.

Gdzie znaleźć wniosek?

Wniosek o zawieszenie spłaty kredytu został udostępniony:

  • na stronie WWW Banku: www.bsmilicz.com.pl w menu KORONAWIRUS – INFORMACJE w zakładce Działania pomocowe dla Klientów indywidualnych,
  • w dowolnej Placówce Banku;

Gdzie i w jaki sposób złożyć wniosek?

Wypełnione i podpisane wnioski prosimy na kopercie lub w tytule maila opatrzyć dopiskiem, np. Imię_nazwisko – wniosek o prolongatę. Wnioski można składać:

  • w formie skanu wysłanego na pocztę elektroniczną na adres:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.lub bezpośrednio na adres e-mail pracownika Banku;
  • osobiście w Placówce Banku;
  • listownie lub kurierem – na adres: Centrali Banku Spółdzielczego lub Placówki Banku;

Czy rozpatrzenie wniosku o zawieszenie spłaty rat kredytu jest płatne?
Rozpatrzenie wniosku o odroczenie (zawieszenie) spłaty rat kredytowych do 9 miesięcy jest bezpłatne.

Co oznacza zapis we Wniosku: „Na żądanie Banku zobowiązuję się do pisemnego potwierdzenia niniejszego Wniosku”?
Powyższe zobowiązanie należy rozumieć w ten sposób, że Bank umożliwia i akceptuje składanie wniosku o odroczenie (zawieszenie) spłaty rat kredytowych w związku z pandemią koronawirusa różnymi kanałami, w tym kanałami zdalnymi. Bank zrealizuje poprawnie wypełniony wniosek złożony wskazanymi kanałami, nie ma potrzeby dostarczania przez Klienta oryginału tego wniosku do Banku. Jednakże w przyszłości, po ustaniu pandemii, Bank może skorzystać z prawa do żądania dostarczenia oryginału wniosku, ale poinformuje o tym Klienta indywidualnie. Nie dotyczy to Klientów, którzy złożyli wniosek drogą pocztową lub bezpośrednio w Oddziale Banku.

W trosce o zdrowie naszych Klientów i Pracowników oraz konieczność podjęcia działań ograniczających rozprzestrzenianie się koronawirusa zachęcamy do zdalnego kontaktu z Bankiem oraz zdalnego korzystania z usług finansowych, a także do płatności bezgotówkowych.

Poniżej znajduje się wniosek o zawieszenie spłaty kredytu.

Działania pomocowe dla Klientów instytucjonalnych

Szanowni Klienci, informujemy, że możecie Państwo wnioskować o  możliwość odroczenia (zawieszenia) spłaty rat kredytowych oraz odnowienia okresu kredytowania na uproszczonych zasadach w związku z moratorium na spłaty kredytów, które banki stosują w związku z kryzysem wywołanym COVID-19.

Moratorium obejmuje instrumenty pomocowe udzielane do 31 marca 2021 r.

Kluczowe warunki przyznawania instrumentów pomocowych:

    1. z narzędzi pomocowych mogą korzystać:
      • Mikro i Mały Przedsiębiorca, Średni Przedsiębiorca, Duży Przedsiębiorca lub podmiot prowadzący działalność rolniczą,
      • podmioty prowadzące działalność w ramach branż wymienionych w Tarczy Finansowej PFR 2.0;
    2. odroczeniu (zawieszeniu) mogą podlegać raty:
      • kapitałowo-odsetkowe maksymalnie na okres do:
        • 9 miesięcy w przypadku mikro- i małego przedsiębiorcy oraz podmiotów prowadzących działalność rolniczą,
        • 3 miesięcy w przypadku średniego przedsiębiorcy,
      • kapitałowe maksymalnie na okres  do 9 miesięcy z zastrzeżeniem, że do łącznej liczby odroczonych rat wlicza się zawieszenia przyznane Kredytobiorcy w ramach wcześniej obowiązujących instrumentów pomocowych;
    3. Bank może dokonać odnowienia kredytu na uproszczonych zasadach kredytu udzielonego Kredytobiorcy na okres do 9 miesięcy;
    4. instrumenty pomocowe stosuje się do umów zawartych do dnia 13 marca 2020 r.;
    5. warunkiem skorzystania z odroczenia rat lub odnowienia kredytu na uproszczonych zasadach jest złożenie wniosku wraz z wymaganymi przez Bank dokumentami.

Gdzie znaleźć wniosek?

Wniosek o zawieszenie spłaty kredytu został udostępniony:

  • na stronie WWW Banku: www.bsmilicz.com.pl w menu KORONAWIRUS – INFORMACJE w zakładce Działania pomocowe dla Klientów instytucjonalnych,
  • w dowolnej Placówce Banku;

Gdzie i w jaki sposób złożyć wniosek?

Wypełnione i podpisane wnioski prosimy na kopercie lub w tytule maila opatrzyć dopiskiem, np. Nazwa firmy – wniosek o prolongatę. Wnioski można składać:

Szczegółowe informacje dotyczące zasad oferowania narzędzi pomocowych dla klientów sektora bankowego uzyskają Państwo w Oddziałach Banku.

Odroczenie terminu spłat rat kredytu lub odnowienie kredytu na uproszczonych zasadach będzie możliwe pod warunkiem  pozytywnej decyzji Banku, zawarciu aneksu do Umowy kredytu oraz przedłużenia okresu obowiązywania zabezpieczenia spłaty kredytu (o ile będzie to wymagane zgodnie z decyzją Banku).

Poniżej publikujemy również Komunikat Związku Banków Polskich dotyczący „Stanowiska banków w zakresie ujednolicenia zasad oferowania narzędzi pomocowych dla klientów sektora bankowego”. Wypracowane przez banki będące członkami Związku Banków Polskich stanowisko jest moratorium pozaustawowym w rozumieniu wytycznych EBA (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), dotyczących  ustawowych i pozaustawowych moratoriów na spłaty kredytów, które banki stosują w związku z kryzysem wywołanym COVID-19.

Moratorium obejmuje instrumenty pomocowe udzielane od 18 stycznia do 31 marca 2021 r. EBA może wydłużyć ten termin, jeśli będzie tego wymagała sytuacja związana z koronawirusem. Banki będą mogły wtedy również podjąć decyzję o wydłużeniu oferowania instrumentów pomocowych.

Bank Spółdzielczy w Miliczu rozpoczął współpracę z Polskim Funduszem Rozwoju (PFR) w celu umożliwienia swoim Klientom składania wniosków o subwencję w ramach rządowego projektu wsparcia finansowego przedsiębiorstw „Tarcza Finansowa PFR dla Małych i Średnich Firm”.

TUTAJ znajdą Państwo informacje, jak przygotować się do złożenia wniosku w ramach Tarczy Finansowej PFR.

Tarcza Finansowa PFR dla firm i pracowników jest programem wsparcia o wartości 100 mld zł skierowanym do mikrofirm (zatrudniających co najmniej 1 pracownika) oraz małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Jego celem jest ochrona rynku pracy i zapewnienie firmom płynności finansowej w okresie poważnych zakłóceń w gospodarce. Program skierowany jest do około 670 tys. polskich przedsiębiorców. Ma pomóc im powrócić na ścieżkę wzrostu po zamrożeniu gospodarki w czasie walki z koronawirusem.

Wszystkie te rozwiązania mają na celu:

  • poprawić płynność finansową firm;
  • zrekompensować im szkody poniesione w wyniku pandemii;
  • ochronić miejsca pracy szczególnie w mikrofirmach i MŚP;
  • wesprzeć działanie sektorów najmocniej dotkniętych skutkami pandemii

Wartość Tarczy Finansowej to 100 mld zł, co stanowi 4,5 proc. polskiego PKB.

Jeżeli prowadzisz mikro, małą lub średnią firmę i jesteś naszym Klientem, to możesz złożyć wniosek
o częściowo bezzwrotną subwencję poprzez system bankowości elektronicznej.

W przypadku dużych firm wnioski o finansowanie można złożyć bezpośrednio w PFR na stronie www.pfr.pl/tarcza.

UWAGA: W trakcie składania wniosku o subwencję należy sprawdzić, czy od przesłania deklaracji VAT-7 minęły 4 dni kalendarzowe, a w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie z VAT, co najmniej 7 dni kalendarzowych od złożenia JPK_VAT. Proces walidacji wniosków wymaga przetworzenia danych w rejestrach publicznych. Złożenie wniosku o subwencję wcześniej rodzi ryzyko jego odrzucenia przez PFR.

Zanim wypełnisz wniosek - zapoznaj się z informacjami na stronie: www.pfr.pl/tarcza


Program „Tarcza Finansowa PFR" dla mikrofirm jest obsługiwany za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej Banku Spółdzielczego w Miliczu

 Dla kogo?

  • Dla przedsiębiorcy, który zatrudnia co najmniej 1 pracownika z wyłączeniem właściciela oraz nie więcej niż 9 pracowników, a jego roczny obrót lub suma bilansowa nie przekracza 2 mln euro
  • Dla przedsiębiorcy, który odnotowuje spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r.
    w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19 (spadek sprzedaży towarów lub usług w rozumieniu art. 15g ust. 9 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374, 567 i 568)
  • Jeśli wobec przedsiębiorstwa nie zostało otwarte postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne albo nie zostało otwarte postępowanie restrukturyzacyjne
  • Dla przedsiębiorcy: (i) który, posiada rezydencję podatkową na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, (ii) który jest zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz (iii) którego główny beneficjent rzeczywisty, w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 1) Ustawy AML nie posiada rezydencji podatkowej w tzw. „rajach podatkowych” w rozumieniu Konkluzji Rady UE w sprawie zrewidowanej listy państw nie współpracujących w celach podatkowych (2020/C 64/03). Odejście od tej zasady możliwe jest w sytuacji zobowiązania Beneficjenta Programu i/lub jego głównego beneficjenta rzeczywistego do przeniesienia rezydencji podatkowej na teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego w terminie do 9 miesięcy od dnia udzielenia finansowania w ramach Programu
  • Jeśli przedsiębiorca na dzień 31 grudnia 2019 r. lub na dzień udzielenia finansowania nie zalegał z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne, przy czym rozłożenie płatności na raty lub jej odroczenie nie jest uznawane za zaległość
  • Jeśli przedsiębiorca nie prowadzi działalności w zakresie:
    • produktów lub usług, które mogą skutkować ograniczaniem bądź naruszaniem wolności indywidualnych lub/oraz praw człowieka;
    • działalności prowadzonej przez instytucje kredytowe, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, firmy inwestycyjne, instytucje pożyczkowe, zakłady ubezpieczeń, zakłady reasekuracji, fundusze emerytalne, fundusze inwestycyjne i inne przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania oraz podmioty zarządzające aktywami, dostawców usług płatniczych oraz inne instytucje finansowe, a także agencje ratingowe;
    • obszarów wątpliwych z powodów etyczno-moralnych

 Jakie są warunki finansowania?

Instrumentem finansowym Programu są subwencje zwrotne Polskiego Funduszu Rozwoju przeznaczone na:

  • pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, z wyłączeniem przeznaczenia środków na nabycie (przejęcie) w sposób bezpośredni lub pośredni innego przedsiębiorcy (zakaz akwizycji)
  • dopuszczalna spłata kredytów: możliwość wykorzystania subwencji na przedterminową spłatę kredytów do maksymalnej wysokości 25% wartości pożyczki
  • rozliczenia z podmiotami powiązanymi: zakaz przeznaczania środków z subwencji na płatności do właściciela, do osób lub podmiotów powiązanych z właścicielem przedsiębiorstwa,
  • zwrot: na warunkach określonych w Programie i umowie subwencji

Szczegółowe warunki wsparcia finansowego oraz zobowiązania Beneficjenta Programu określać będzie umowa subwencji.

Polski Fundusz Rozwoju stosować będzie możliwie uproszczoną procedurę przyznawania finansowania, a procedura przyznawania wsparcia finansowego będzie możliwie automatyczna i w szczególności realizowana za pośrednictwem kanałów elektronicznych banków z wykorzystaniem oświadczeń składanych przez Beneficjenta Programu.

 Jaka jest wysokość udzielanego wsparcia finansowego?

Maksymalna kwota subwencji zwrotnej w ramach Programu wsparcia finansowego Tarcza finansowa PFR dla mikrofirm obliczana jest jako iloczyn liczby zatrudnionych oraz kwoty bazowej subwencji.

Bazowa kwota subwencji zwrotnej w przeliczeniu na zatrudnionego uzależniona jest od wielkości spadku przychodów mikroprzedsiębiorcy. Takie rozwiązanie ma na celu dopasowanie wielkości wsparcia finansowego do skali potencjalnej utraty dochodu w związku ze spadkiem przychodów na skutek COVID-19.

Biorąc pod uwagę średnie zatrudnienie w sektorze mikroprzedsiębiorstw na poziomie około 3 pracowników zakłada się, że średnia wysokość wsparcia finansowego wyniesie około 72 – 96 tys. zł dla jednej mikrofirmy oraz maksymalnie do 324 tys. zł.

 Jakie są warunki umorzenia subwencji?

Otrzymana przez mikroprzedsiębiorcę pożyczka preferencyjna może być umorzona do wysokość 75% na koniec 12 miesiąca kalendarzowego od dnia wypłaty pożyczki na następujących zasadach:

  • 25% wartości subwencji jest bezzwrotna pod warunkiem kontynuowania działalności w ciągu 12 miesięcy od jej udzielenia
  • dodatkowe 50% subwencji jest bezzwrotne w zależności od poziomu utrzymania średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy. W przypadku zmniejszenia zatrudnienia procent zwrotu subwencji jest odpowiednio wyższy, co stanowi silny bodziec dla beneficjentów do utrzymywania miejsc pracy

Szczegółowe zasady zwrotu określi umowa pomiędzy Polskim Funduszem Rozwoju a Ministerstwem Rozwoju.

Program jest obsługiwany za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej Banku Spółdzielczego w Miliczu.


Program jest obsługiwany za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej Banku Spółdzielczego w Miliczu.

 Dla kogo?

  • Dla przedsiębiorcy, który zatrudnia od 10 do 249 pracowników, a jego roczny obrót nie przekracza 50 mln euro lub suma bilansowa nie przekracza 43 mln euro
  • Dla przedsiębiorcy, który odnotowuje spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19 (spadek sprzedaży towarów lub usług w rozumieniu art. 15g ust. 9 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374, 567 i 568)
  • Jeśli wobec przedsiębiorstwa nie zostało otwarte postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne albo nie zostało otwarte postępowanie restrukturyzacyjne
  • Dla przedsiębiorcy: (i) który, posiada rezydencję podatkową na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, (ii) który jest zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz (iii) którego główny beneficjent rzeczywisty, w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 1) Ustawy AML nie posiada rezydencji podatkowej w tzw. „rajach podatkowych” w rozumieniu Konkluzji Rady UE w sprawie zrewidowanej listy państw nie współpracujących w celach podatkowych (2020/C 64/03). Odejście od tej zasady możliwe jest w sytuacji zobowiązania Beneficjenta Programu i/lub jego głównego beneficjenta rzeczywistego do przeniesienia rezydencji podatkowej na teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego w terminie do 9 miesięcy od dnia udzielenia finansowania w ramach Programu.
  • Jeśli przedsiębiorca prowadził działalność na dzień 31 grudnia 2019 r.
  • Jeśli przedsiębiorca na dzień 31 grudnia 2019 r. lub na dzień udzielenia finansowania nie zalegał z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne, przy czym rozłożenie płatności na raty lub jej odroczenie nie jest uznawane za zaległość
  • Jeśli przedsiębiorca nie prowadzi działalności w zakresie:
    • produktów lub usług, które mogą skutkować ograniczaniem bądź naruszaniem wolności indywidualnych lub/oraz praw człowieka
    • działalności prowadzonej przez instytucje kredytowe, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, firmy inwestycyjne, instytucje pożyczkowe, zakłady ubezpieczeń, zakłady reasekuracji, fundusze emerytalne, fundusze inwestycyjne i inne przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania oraz podmioty zarządzające aktywami, dostawców usług płatniczych oraz inne instytucje finansowe, a także agencje ratingowe
    • obszarów wątpliwych z powodów etyczno-moralnych.

 Jakie są warunki finansowania?

Instrumentem finansowym Programu są subwencje zwrotne Polskiego Funduszu Rozwoju, przeznaczone na:

  • pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, z wyłączeniem przeznaczenia środków na nabycie (przejęcie) w sposób bezpośredni lub pośredni innego przedsiębiorcy (zakaz akwizycji)
  • dopuszczalna spłata kredytów: możliwość wykorzystania subwencji na przedterminową spłatę kredytów do maksymalnej wysokości 25% wartości pożyczki
  • rozliczenia z podmiotami powiązanymi: zakaz przeznaczania środków z subwencji na płatności do właściciela, do osób lub podmiotów powiązanych z właścicielem przedsiębiorstwa
  • zwrot: na warunkach określonych w Programie i umowie subwencji

Szczegółowe warunki wsparcia finansowego oraz zobowiązania Beneficjenta Programu określać będzie umowa subwencji.

Polski Fundusz Rozwoju stosować będzie możliwie uproszczoną procedurę przyznawania finansowania, a procedura przyznawania wsparcia finansowego będzie możliwie automatyczna i w szczególności realizowana za pośrednictwem kanałów elektronicznych banków z wykorzystaniem oświadczeń składanych przez Beneficjenta Programu.

 Jaka jest wysokość udzielanego wsparcia finansowego?

Maksymalna kwota subwencji zwrotnej w ramach Programu wsparcia finansowego Tarcza Finansowa PFR dla MŚP obliczana jest jako % wartości przychodów ze sprzedaży przedsiębiorcy za rok obrotowy 2019. Wysokość wsparcia wyrażona % przychodów ze sprzedaży zależy dodatkowo od skali spadku obrotów w związku z COVID-19. Kwota wysokości subwencji finansowej uzależniona od wielkości przychodów ze sprzedaży 2019 roku oraz skali spadków przychodów obliczana w następujący sposób (przypadki rozłączne):

  • spadek przychodów ze sprzedaży <0; 25%) - brak udzielenia subwencji;
  • spadek przychodów ze sprzedaży <25; 50%) - subwencja = 4% * przychody ze sprzedaży 2019;
  • spadek przychodów ze sprzedaży <50;75%) - subwencja = 6% * przychody ze sprzedaży 2019;
  • spadek przychodów ze sprzedaży <75; 100%> - subwencja = 8% * przychody ze sprzedaży 2019; maksymalnie do 3,5 mln PLN.

Program jest obsługiwany za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej Banku Spółdzielczego w Miliczu.


  • Upewnij się że Bank posiada aktualne, zgodne z wpisem w rejestrze dane Twojej firmy
  • Upewnij się że posiadasz aktualne pełnomocnictwo do reprezentowana Twojej firmy i dysponowania środkami w banku
  • Upewnij się że posiadasz aktywny dostęp, czyli login i hasło do bankowości internetowej dla firm
  • Sprawdź, czy Twoja firma prowadziła działalność na dzień 31 grudnia 2019 r.
  • Przygotuj dane finansowe swojej firmy, w szczególności m.in. o wysokość obrotów gospodarczych w wybranych miesiącach oraz o liczbę zatrudnionych pracowników w przeliczeniu na pełen etat (w tym zatrudnionych na umowy cywilnoprawne)
  • Upewnij się, że nie masz zaległości z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne
  • W trakcie składania wniosku o subwencję należy sprawdzić, czy od przesłania deklaracji VAT-7 minęły 4 dni kalendarzowe, a w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie z VAT, co najmniej 7 dni kalendarzowych od złożenia JPK_VAT. Proces walidacji wniosków wymaga przetworzenia danych w rejestrach publicznych. Złożenie wniosku o subwencję wcześniej rodzi ryzyko jego odrzucenia przez PFR
  • Przypominamy: wypełniaj wnioski o subwencję PFR w serwisach eBankNet i eCorpoNet
  • Przygotuj m.in.: podstawowe dane firmy (NIP, REGON), w tym główny kod PKD; dane o zatrudnieniu wraz z informacją, ile osób subwencja ochroni przed zwolnieniem; dane finansowe firmy, w tym informacja o spadku obrotów
  • Przed złożeniem wniosku o subwencję PFR możesz otworzyć rachunek subwencji, czyli bezpłatne, nieoprocentowane kont tylko do obsługi subwencji. Środki zgromadzone na tym koncie nie będą podlegały egzekucjom komorniczym. Jeśli wskażesz we wniosku inne konto, ryzykujesz, że środki z subwencji zostaną wykorzystane do automatycznej spłaty rat kredytowych, opłat bankowych i innych zobowiązań. Może to być niezgodne z zasadami wykorzystywania subwencji
  • Sprawdź, czy masz zaległości w regulowaniu zobowiązań podatkowych lub wobec ZUS – to może przeszkodzić w złożeniu wniosku
  • Zwróć uwagę, jaką kwotę subwencji podajesz w wniosku. Jeżeli otrzymasz pozytywną decyzję od PFR, nie będzie można zmienić tej kwoty
  • Kwota podana we wniosku jest kwotą maksymalną i nie można jej już zwiększyć. System sam wyliczy maksymalną wartość subwencji na podstawie wprowadzonych przez Ciebie danych
  • Przy wypełnianiu wniosku zwróć szczególną uwagę na pole Kategoria przedsiębiorcy. Sprawdź, jak PFR definiuje mikrofirmę oraz małe lub średnie przedsiębiorstwa
  • Jeżeli nie wiesz, jak określić liczbę pracowników, sprawdź definicje
  • Żeby ubiegać się o subwencję PFR, dane firmy w banku (przede wszystkim NIP) muszą być zgodne z danymi w rejestrze przedsiębiorców oraz trzeba mieć złożoną deklarację VAT
  • Aby móc ubiegać się o subwencję PFR, dane Twojej firmy w serwisie bankowości internetowej Banku Spółdzielczego w Miliczu, w szczególności NIP, muszą być aktualne i zgodne z wpisem w rejestrze przedsiębiorców
  • Niezależnie od zasad reprezentacji danego przedsiębiorcy, wniosek dla firmy może złożyć 1 osoba, która spełni łącznie warunki:
    - ma konto firmowe w Banku Spółdzielczym w Miliczu z dostępem do bankowości internetowej firmy oraz do  
    narzędzi autoryzacji do potwierdzenia wniosku;
    - jest uprawniona do realizacji przelewów lub do składania oświadczeń woli w imieniu firmy;
    - złoży oświadczenie, że została upoważniona przez firmę do wszelkich czynności związanych ze złożeniem wniosku i podpisaniem umowy o dofinansowanie, oraz jest świadoma odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych
    zeznań i działanie w imieniu firmy bez wymaganych upoważnień
  • Pamiętaj, że wniosek o subwencję PFR możesz złożyć tylko 1 raz, dlatego wybierz odpowiedni moment. Kwota podana we wniosku jest kwotą maksymalną i nie można jej już zwiększyć
  • Subwencja finansowa PFR nie będzie traktowana przez banki jako kredyt, pożyczka lub inne zadłużenie finansowe zaciągnięte przez firmę
  • UWAGA!

Ponieważ podstawą weryfikacji wniosków i oświadczeń, które wpływają na przyznanie subwencji w ramach Tarczy Finansowej PFR i jej wysokość są rejestry publiczne, ważne jest, aby przedsiębiorca, który będzie się ubiegać o jej przyznanie złożył deklarację VAT w czasie, który pozwoli na jej przetworzenie i zatwierdzenie przez Ministerstwo Finansów.

  • deklaracje: VAT-7 za marzec br. i VAT-7K za I kwartał br. można składać już od 1 kwietnia 2020 r.
  • deklarację VAT-7 za kwiecień można złożyć już od 1 maja 2020 r.

Przewodnik Tarcza Finansowa PFR - sprawdź tutaj

Pytania i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, które pojawiają się podczas wypełniania wniosku w ramach Tarczy finansowej PFR - sprawdź tutaj


Zaloguj się do systemu bankowości elektronicznej eBankNet i eCorpoNet.

Wniosek do wypełnienia znajdziesz w zakładce "Wnioski".

Polski Fundusz Rozwoju przesunął termin udostępnienia możliwości składania wniosków odwoławczych w ramach Tarczy Finansowej PFR dla mikro, małych i średnich firm. Podawany wcześniej termin odwołań, który był wyznaczony od 11 maja, został przesunięty na dzień od 18 maja 2020 r. Dotyczy to firm, które otrzymały już subwencję, ale w kwocie niższej niż wnioskowana.

Termin ten został uzgodniony tak, aby zapewnić sprawne i prawidłowe rozpatrzenie odwołań. Przypominamy, że odwołania będą składane również drogą elektroniczną poprzez formularz w serwisie internetowym Banku, w którym składany był wniosek pierwotny. Przedsiębiorca będzie mógł je złożyć nie więcej niż 2 razy w odniesieniu do jednej firmy.

Procedura odwoławcza nie dotyczy firm, które otrzymały odmowę wypłaty subwencji – te mogą składać kolejne wnioski o wsparcie od momentu startu Programu, po wcześniejszym wyjaśnieniu wszelkich okoliczności w ZUS, swoim Urzędzie Skarbowym i w Banku.

Szczegółowe dane dotyczące programu dostępne są pod linkiem:

https://pfrsa.pl/tarcza-finansowa-pfr.html

Tarcza Finansowa PFR – odwołania

W związku z pojawiającymi się pytaniami dotyczącymi możliwości składania wniosków w ramach trybu odwołań Tarczy Finansowej PFR uprzejmie informujemy, że:

  1. Tryb odwoławczy dotyczy tylko i wyłącznie sytuacji, gdy klient otrzymał decyzję pozytywną  o przyznaniu Subwencji Finansowej w kwocie niższej niż wnioskowana przez niego. Klient może złożyć odwołanie od takiej Decyzji, ubiegając się o wypłatę dodatkowej kwoty Subwencji Finansowej w wysokości różnicy między kwotą Subwencji Finansowej objętej wnioskiem i już otrzymaną przez klienta kwotą Subwencji.
  2. Klient może złożyć jedynie dwa odwołania od pierwotnej Decyzji PFR odnoszącej się do wniosku o wypłacie Subwencji Finansowej w kwocie niższej niż wnioskowana lub o odmowie udzielenia Subwencji w całości, przy czym możliwość złożenia drugiego odwołania przysługuje wyłącznie klientowi, któremu w wyniku wniosku i/lub pierwszego odwołania,  nie została wypłacona łącznie pełna pierwotnie wnioskowana kwota Subwencji Finansowej,  a każde kolejne odwołanie będzie odrzucane przez PFR bez rozpatrywania.
  3. Przed złożeniem odwołania klient powinien:
    1. wyjaśnić z odpowiednimi instytucjami (np. Zakładem Ubezpieczeń Społecznych lub właściwym Urzędem Skarbowym) rozbieżności danych w rejestrach tych instytucji ze stanem deklarowanym we wniosku;  oraz
    2. upewnić się, że odpowiednie dane zostały uaktualnione w odpowiednich rejestrach.
  4. We wniosku odwoławczym podstawione zostaną dane wcześniej podane przez klienta  z możliwością zmiany tylko i wyłącznie niektórych z nich.
  5. Klient powinien złożyć odwołanie:
    1. nie później niż w terminie dwóch miesięcy od daty zawarcia Umowy Subwencji Finansowej;
    2. w tym samym Banku, w którym składany był wniosek;
    3. z numerem Umowy Subwencji Finansowej wygenerowanej przez Bank dla Klienta podczas przyjmowania wniosku;  oraz
    4. zawierające wszystkie oświadczenia, które są wymagane dla złożenia wniosku, także  w przypadku, gdy odwołanie składa ta sama osoba upoważniona, która złożyła wniosek.
  6. Ścieżka wniosku odwoławczego w systemie elektronicznym jest taka sama jak wniosku o subwencję.

Tarcza Finansowa PFR – reklamacje

Bank Spółdzielczy w Miliczu przyjmuje reklamacje Klientów dotyczące przyznania subwencji w ramach Tarczy Finansowej z Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR).

Zgłoszenia reklamacyjne należy składać na specjalnym Formularzu zgłoszenia dotyczącym Tarczy finansowej PFR wraz z niezbędnymi załącznikami na dedykowaną skrzynkę email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub osobiście w placówkach Banku.

Formularz zgłoszenia dotyczący Tarczy Finansow PFR - tutaj

Zgłoszenie reklamacyjne rozpatrywane przez analityka PRF może dotyczyć:

  1. rozbieżności między danymi zawartymi we Wniosku, a danymi zawartymi w rejestrach służących do walidacji Wniosku (w tym ZUS i KAS), których nie można usunąć poprzez porównanie tych danych w sposób elektroniczny. Zgłoszenie może uzyskać status Zgłoszenia Kwalifikowanego tylko w przypadku przedstawienia przez Klienta wszystkich niezbędnych zaświadczeń z KAS i ZUS o niezaleganiu z płatnościami podatków i składek na ZUS (rozbieżność danych);
  2. oczywistego błędu pisarskiego popełnionego przez klienta we Wniosku lub Odwołaniu, który spowodował wydanie ostatecznej decyzji PFR przyznającej subwencję finansową w kwocie rażąco niższej, niż możliwa do uzyskania zgodnie z Regulaminem, lub błędu popełnionego przez Klienta we Wniosku lub Odwołaniu, które spowodowały wydanie decyzji PFR przyznającej subwencję finansową w kwocie wyższej, niż możliwa do uzyskania zgodnie z Regulaminem (błąd Beneficjenta);
  3. decyzji PFR w przedmiocie umorzenia subwencji finansowej (umorzenia);
  4. zgłoszenia innego niż wymienione wyżej, dotyczące rozpatrzenia i udzielenia odpowiedzi na które jest wymagane, w racjonalnej ocenie Banku, przekazanie przez PFR dodatkowych informacji lub stanowiska w sprawie (konieczności przedstawienia informacji przez PFR).

UWAGA WAŻNE! Klient może złożyć zgłoszenie reklamacyjne PFR tylko i wyłącznie za pośrednictwem Banku, w którym złożył wniosek o przyznanie subwencji.

Warunkiem przesłania przez Bank Zgłoszenia reklamacyjnego do Polskiego Funduszu Rozwoju, jest:

  1. otrzymanie przez klienta decyzji w statusie odmowa lub przyznane w części po dwukrotnej próbie złożenia odwołania lub w innym uzasadnionym przypadku (np.: odstąpienie od umowy podpisanej na skutek błędu);
  2. zebranie przez klienta wszystkich zaświadczeń z ZUS o niezaleganiu z płatnościami składek na FUS na dzień 31.12.2019 lub na dzień składania wniosku o subwencję i załączeniu tej dokumentacji przez Bank do przesłanego Zgłoszenia Kwalifikowanego do Banku Zrzeszającego;
  3. dostarczenie przez klienta zaświadczenia z ZUS o opłacaniu przez płatnika składek na FUS osób zatrudnionych, które są podstawą do wyliczenia subwencji w przypadku Mikroprzedsiębiorstw lub zakwalifikowania do grupy MŚP;
  4. zebranie przez klienta wszystkich zaświadczeń z US o niezaleganiu z płatnościami zaliczek na podatki VAT, AKCYZA, CIT lub PIT na dzień 31.12.2019 lub na dzień złożenia wniosku o subwencję i załączeniu tej dokumentacji przez Bank Spółdzielczy do przesłanego Zgłoszenia Kwalifikowanego do Banku Zrzeszającego;
  5. wyczerpanie po stronie Banku możliwości wyjaśnienia wraz z klientem faktycznej przyczyny odrzucenia wniosku w całości lub częściowo lub innej istotnej przyczyny, której rozwiązanie jest niemożliwe po stronie Banku.

Tarcza Finansowa PFR 1.0 - proces umarzania

Po 29 kwietnia 2021 r. rozpoczyna się proces umarzania subwencji udzielonych w ramach Tarczy Finansowej PFR 1.0. dla mikro, małych i średnich firm. Proces umorzeń zostanie zainicjowany indywidualnie dla każdej subwencji, w rocznicę wpłynięcia środków na rachunek firmy.

Warto pamiętać, że firmy, których działalność jest wykonywana w jednym lub więcej z 54 kodów PKD, które skorzystały z Tarczy Finansowej PFR 2.0, będą mogły po spełnieniu warunków formalnych skorzystać z 100 proc. umorzenia subwencji.

Cały proces umorzenia subwencji odbywać się będzie wyłącznie w bankowości elektronicznej firmy, gdzie przedsiębiorcy będą mogli m.in.:

  • zapoznać się z kwotą umorzenia zaproponowaną przez PFR,
  • wypełnić, podpisać i wysłać do PFR formularz z wnioskiem o umorzenie,
  • pobrać decyzję PFR oraz harmonogram spłat PFR w zakresie nieumorzonej kwoty subwencji,
  • na bieżąco śledzić postęp spłat rat nieumorzonej kwoty subwencji.

Szczegóły na temat umorzeń dostępne są w zaktualizowanym Regulaminie PFR Tarczy Finansowej PFR 1.0 obowiązującym od 28 kwietnia 2021 r.

ZOBACZ REGULAMIN

Na naszej stronie internetowej w Aktualnościach publikujemy manuale, które ilustrują krok po kroku, jak przejść przez procedurę wypełniania i przesyłania formularza z wnioskiem o umorzenie.

Bank Spółdzielczy w Miliczu ponownie podjął współpracę z Polskim Funduszem Rozwoju (PFR) w celu umożliwienia swoim Klientom składania wniosków  w Programie  Tarcza Finansowa PFR 2.0. Jeżeli prowadzisz mikro, małą lub średnią firmę i jesteś naszym Klientem, to możesz złożyć wniosek w systemie bankowości internetowej o bezzwrotną subwencję w ramach programu Tarcza Finansowa PFR 2.0.W przypadku dużych firm wnioski o finansowanie można złożyć bezpośrednio w PFR na stronie www.pfr.pl/tarcza.

Wnioski można składać od 15 stycznia do 28 lutego 2021 r. systemu bankowości elektronicznej  BS Milicz.

W trakcie składania wniosku o subwencję należy sprawdzić, czy od przesłania deklaracji VAT-7 minęły 4 dni kalendarzowe, a w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie z VAT, co najmniej 7 dni kalendarzowych od złożenia JPK_VAT za bazowy miesiąc, od którego wyliczane będą straty w składanym wniosku. Proces walidacji wniosków wymaga przetworzenia danych w rejestrach publicznych. Złożenie wniosku o subwencję wcześniej rodzi ryzyko jego odrzucenia przez PFR.

Składając Wniosek, przedsiębiorca zobowiązany jest do przekazania do Banku dokumentów poświadczających umocowanie osoby upoważnionej przed podpisaniem umowy subwencji finansowej, w tym do:

  • przekazania pełnomocnictwa, z którego będzie wynikało umocowanie osoby upoważnionej do złożenia oświadczeń woli i wiedzy w celu lub w związku z zawarciem umowy subwencji finansowej, przy czym pełnomocnictwo powinno zostać: (A) podpisane przez osobę/y umocowaną/e do działania w imieniu przedsiębiorcy przy wykorzystaniu Kwalifikowanego Podpisu Elektronicznego (podpis powinien zostać zamieszczony wewnątrz pliku w formacie PAdES),  (B) udzielone w treści odpowiadającej dokumentowi znajdującemu się pod wskazaną ścieżką - https://pfrsa.pl/dam/serwis-korporacyjny-pfr/documents/tarcza-finansowa-pfr-20/Tarcza_finansowa_2.0_PFR_dla_MMSP_pelnomocnictwo.pdf, oraz (C) przekazane w formacie PDF;
  • przekazania do Banku odpisu z KRS lub wydruku z CEIDG (w zależności od formy prawnej przedsiębiorcy), z którego będzie wynikało umocowanie osób udzielających pełnomocnictwa, albo umocowanie osoby upoważnionej do samodzielnego reprezentowania przedsiębiorcy;
  • przekazania do Banku innych dokumentów wyjaśniających ewentualne rozbieżności pomiędzy dokumentami wskazanymi powyżej a stanem faktycznym (np. dokument poświadczający zmianę nazwiska); lub wskazania we wniosku danych osoby upoważnionej oraz osób, które złożyły podpisy pod pełnomocnictwem.

I. Program Tarcza Finansowa 2.0. Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikrofirm

Dla kogo?

  • Dla przedsiębiorcy, który na dzień 31 grudnia 2019 roku, na dzień 1 listopada 2020 r. oraz na dzień złożenia wniosku o finansowanie, wykonywał działalność gospodarczą w jednym lub więcej wskazanych przez PFR 45 kodów PKD;
  • Dla przedsiębiorcy, który zatrudnia na dzień 31 grudnia 2019 r., a w przypadku braku jakiegokolwiek pracownika na tę datę – na dzień 31 lipca 2020 r. co najmniej 1 pracownika z wyłączeniem właściciela oraz nie więcej niż 9 pracowników, a jego roczny obrót lub suma bilansowa nie przekracza 2 mln euro;

UWAGA:

Na potrzeby ustalenia przedsiębiorcy przez pracownika rozumie się osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę (w przeliczeniu na pełny etat), z wyłączeniem pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, ojcowskich, rodzicielskich, wychowawczych lub zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.

  • Dla przedsiębiorcy, który jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG);
  • Dla przedsiębiorcy, który odnotowuje spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) o co najmniej 30% w okresie:
    • od dnia 1 kwietnia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu trwającego od 1 kwietnia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r.; albo
    • od dnia 1 października 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu trwającego od 1 października 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r.
  • Jeśli wobec przedsiębiorstwa nie zostało otwarte postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne albo nie zostało otwarte postępowanie restrukturyzacyjne;
  • Dla przedsiębiorcy: (I) który, posiada rezydencję podatkową na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, (II) który jest zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz (III) którego główny beneficjent rzeczywisty, w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 1) Ustawy AML nie posiada rezydencji podatkowej w tzw. „rajach podatkowych” w rozumieniu Konkluzji Rady UE w sprawie zrewidowanej listy państw nie współpracujących w celach podatkowych (2020/C 64/03). Odejście od tej zasady możliwe jest w sytuacji zobowiązania Beneficjenta Programu i/lub jego głównego beneficjenta rzeczywistego do przeniesienia rezydencji podatkowej na teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego w terminie do 9 miesięcy od dnia udzielenia finansowania w ramach Programu;
  • Jeśli przedsiębiorca na dzień 31 grudnia 2019 r. lub na dzień 31 grudnia 2020 r. lub na dzień złożenia wniosku o subwencję nie zalegał z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne, przy czym:
    • rozłożenie płatności lub składek na ubezpieczenie społeczne na raty lub jej odroczenie, lub
    • zaleganie z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenie społeczne nieprzekraczające trzykrotności wartości opłaty pobranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo Pocztowe za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej, lub
    • złożenie wniosku do ZUS o braku płatności składek na ubezpieczenie społeczne w ramach tarcz antykryzysowych

nie będzie uznawane za zaległości

Jakie są warunki finansowania?

Środki z subwencji finansowej mogą zostać przeznaczone przez przedsiębiorcę wyłącznie na pokrycie kosztów/wydatków prowadzonej przez przedsiębiorcę  działalności gospodarczej, w tym:

  • kosztów wynagrodzeń osób zatrudnionych przez przedsiębiorcę;
  • kosztów zakupu towarów i materiałów;
  • kosztów usług obcych;
  • bieżących kosztów obsługi finansowania zewnętrznego;
  • kosztów najmu (lub umów o podobnym charakterze) nieruchomości użytkowanej na cele prowadzenia działalności gospodarczej;
  • kosztów wszelkich należności publicznoprawnych; oraz
  • wydatków na zakup sprzętu i innych środków trwałych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Szczegółowe warunki wsparcia finansowego oraz zobowiązania Beneficjenta Programu określać będzie umowa subwencji.

Polski Fundusz Rozwoju stosować będzie możliwie uproszczoną procedurę przyznawania finansowania, a procedura przyznawania wsparcia finansowego będzie możliwie automatyczna i w szczególności realizowana za pośrednictwem kanałów elektronicznych banków z wykorzystaniem oświadczeń składanych przez Beneficjenta Programu.

Jaka jest wysokość udzielanego wsparcia finansowego?

Na potrzeby wyliczenia kwoty subwencji finansowej:

  • za pracownika uważa się osobę fizyczną, która pozostaje z przedsiębiorcą w stosunku pracy oraz, która była zgłoszona przez przedsiębiorcę do ubezpieczeń społecznych na dzień ustalania stanu zatrudnienia na potrzeby określenia maksymalnej wysokości subwencji finansowej przysługującej przedsiębiorcy, z zastrzeżeniem, że stan zatrudniania określa się w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, lub współpracującą z przedsiębiorcą, niezależnie od formy prawnej tej współpracy (w szczególności na podstawie umów cywilnoprawnych, takich jak umowa zlecenia) oraz, za którą przedsiębiorca odprowadza składki na ubezpieczenie społeczne na dzień ustalania stanu zatrudnienia dla potrzeb określenia maksymalnej wysokości subwencji finansowej;
  • będzie brana pod uwagę liczba osób zatrudnionych na 30 września 2020 r.

Kwota Subwencji Finansowej, którą może uzyskać Mikrofirma, obliczana jest jako iloczyn liczby osób zatrudnionych (w przeliczeniu na pełne etaty) oraz kwoty bazowej subwencji finansowej uzależnionej od wielkości spadku przychodów przedsiębiorcy w porównywanych okresach.

Wysokość kwoty subwencji finansowej możliwej do otrzymania przez Mikrofirmę w przeliczeniu na pełne etaty w ramach Programu 2.0 określa poniższa tabela:

Kwota Subwencji Finansowej, którą może uzyskać Mikrofirma, w żadnym przypadku nie może być wyższa niż:

  • 36.000 zł na osobę zatrudnioną według stanu na dzień 30 września 2020 r. w sytuacji, gdy Mikrofirma nie otrzymała wsparcia w ramach Programu 1.0;
  • 72.000 zł na osobę zatrudnioną według stanu na dzień 30 września 2020 r. w sytuacji, gdy Mikrofirma otrzymała wsparcie w ramach Programu 1.0 – podana kwota stanowi łączne wsparcie uzyskane na osobę zatrudnioną w ramach Programu 2.0 i Programu 1.0; oraz
  • 324.000 zł.

Jakie są warunki umorzenia subwencji?

Otrzymana przez mikroprzedsiębiorcę pożyczka preferencyjna może być umorzona w całości w przypadku utrzymania przez Mikrofirmę:

  • działalności gospodarczej na dzień 31 grudnia 2021 r., rozumianej jako nieprzerwane prowadzenie działalności gospodarczej w okresie od dnia złożenia Wniosku do dnia 31 grudnia 2021 r., przy czym w okresie od dnia złożenia Wniosku do dnia 31 grudnia 2021 r. wobec Przedsiębiorcy nie może rozpocząć się proces likwidacji, upadłości lub restrukturyzacji; oraz
  • średniorocznego zatrudnienia w roku 2021 na co najmniej takim samym poziomie jak średnioroczne zatrudnienie w roku 2020.

Jakie są warunki zwrotu subwencji?

Otrzymana przez Mikrofirmę Subwencja Finansowa podlega zwrotowi w całości w przypadku:

  • zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej (w tym w razie zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej);
  • otwarcia likwidacji (jeżeli dotyczy); lub
  • otwarcia postępowania upadłościowego lub restrukturyzacyjnego;

w każdym czasie licząc od dnia otrzymania Subwencji Finansowej do dnia 31 grudnia 2021 r.

II. Program Tarcza Finansowa 2.0. Polskiego Funduszu Rozwoju dla MŚP

Dla kogo?

  • Dla przedsiębiorcy, który na dzień 31 grudnia 2019 roku, na dzień 1 listopada 2020 r. oraz na dzień złożenia wniosku o finansowanie, wykonywał działalność gospodarczą w jednym lub więcej wskazanych przez PFR 45 kodów PKD;
  • Dla przedsiębiorcy, który zatrudnia na dzień 31 grudnia 2019 r., a w przypadku braku jakiegokolwiek pracownika na tę datę – na dzień 31 lipca 2020 r. od 10 do 249 pracowników, a jego roczny obrót nie przekracza 50 mln euro lub suma bilansowa nie przekracza 43 mln euro;

UWAGA:

Na potrzeby ustalenia przedsiębiorcy przez pracownika rozumie się osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę (w przeliczeniu na pełny etat), z wyłączeniem pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, ojcowskich, rodzicielskich, wychowawczych lub zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.

  • Dla przedsiębiorcy, który jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG);
  • Dla przedsiębiorcy, który odnotowuje spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) o co najmniej 30% w okresie:
    • od dnia 1 kwietnia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu trwającego od 1 kwietnia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r.; albo
    • od dnia 1 października 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu trwającego od 1 października 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r.;
  • Dla przedsiębiorcy, który odnotowuje spadek obrotów gospodarczych o minimum 30% w okresie kwalifikowanym trwającym (pokrycie Kosztów Stałych będzie możliwe za okres, w którym przedsiębiorca odnotował co najmniej 30% spadek obrotów gospodarczych):
    • od 1 listopada 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu od 1 listopada 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. (spadek obrotów gospodarczych w oparciu o dane rzeczywiste) oraz
    • od 1 stycznia 2021 r. do 31 marca 2021 r. w porównaniu do okresu od 1 stycznia 2019 r. do 31 marca 2019 r. (spadek obrotów gospodarczych w oparciu o predykcję, a w przypadku składania wniosku w chwili posiadania danych rzeczywistych – w oparciu o dane rzeczywiste);
  • Jeśli wobec przedsiębiorstwa nie zostało otwarte postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne albo nie zostało otwarte postępowanie restrukturyzacyjne;
  • Dla przedsiębiorcy: (I) który, posiada rezydencję podatkową na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, (II) który jest zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz (III) którego główny beneficjent rzeczywisty, w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 1) Ustawy AML nie posiada rezydencji podatkowej w tzw. „rajach podatkowych” w rozumieniu Konkluzji Rady UE w sprawie zrewidowanej listy państw nie współpracujących w celach podatkowych (2020/C 64/03). Odejście od tej zasady możliwe jest w sytuacji zobowiązania Beneficjenta Programu i/lub jego głównego beneficjenta rzeczywistego do przeniesienia rezydencji podatkowej na teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego w terminie do 9 miesięcy od dnia udzielenia finansowania w ramach Programu;
  • Jeśli przedsiębiorca na dzień 31 grudnia 2019 r. lub na dzień 31 grudnia 2020 r. lub na dzień złożenia wniosku o subwencję nie zalegał z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne, przy czym:
    • rozłożenie płatności lub składek na ubezpieczenie społeczne na raty lub jej odroczenie, lub
    • zaleganie z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenie społeczne nieprzekraczające trzykrotności wartości opłaty pobranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo Pocztowe za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej, lub
    • złożenie wniosku do ZUS o braku płatności składek na ubezpieczenie społeczne
      w ramach tarcz antykryzysowych

nie będzie uznawane za zaległości.

Jakie są warunki finansowania?

Środki z subwencji finansowej mogą zostać przeznaczone przez przedsiębiorcę wyłącznie na pokrycie kosztów/wydatków prowadzonej przez przedsiębiorcę  działalności gospodarczej, w tym:

  • kosztów wynagrodzeń osób zatrudnionych przez przedsiębiorcę;
  • kosztów zakupu towarów i materiałów;
  • kosztów usług obcych;
  • bieżących kosztów obsługi finansowania zewnętrznego;
  • kosztów najmu (lub umów o podobnym charakterze) nieruchomości użytkowanej na cele prowadzenia działalności gospodarczej;
  • kosztów wszelkich należności publicznoprawnych; oraz
  • wydatków na zakup sprzętu i innych środków trwałych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Szczegółowe warunki wsparcia finansowego oraz zobowiązania Beneficjenta Programu określać będzie umowa subwencji.

Polski Fundusz Rozwoju stosować będzie możliwie uproszczoną procedurę przyznawania finansowania, a procedura przyznawania wsparcia finansowego będzie możliwie automatyczna i w szczególności realizowana za pośrednictwem kanałów elektronicznych banków z wykorzystaniem oświadczeń składanych przez Beneficjenta Programu.

Jaka jest wysokość udzielanego wsparcia finansowego?

Na potrzeby wyliczenia kwoty subwencji finansowej:

  • za pracownika uważa się osobę fizyczną, która pozostaje z przedsiębiorcą w stosunku pracy oraz, która była zgłoszona przez przedsiębiorcę do ubezpieczeń społecznych na dzień ustalania stanu zatrudnienia na potrzeby określenia maksymalnej wysokości subwencji finansowej przysługującej przedsiębiorcy, z zastrzeżeniem, że stan zatrudniania określa się w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, lub współpracującą z przedsiębiorcą, niezależnie od formy prawnej tej współpracy (w szczególności na podstawie umów cywilnoprawnych, takich jak umowa zlecenia) oraz, za którą przedsiębiorca odprowadza składki na ubezpieczenie społeczne na dzień ustalania stanu zatrudnienia dla potrzeb określenia maksymalnej wysokości subwencji finansowej;
  • będzie brana pod uwagę liczba osób zatrudnionych na 30 września 2020 r.

Obliczanie subwencji finansowej dla MŚP odbywa się wg. poniższych zasad:

  1. subwencja finansowa udzielana jest do wysokości 70% Kosztów Stałych – faktycznej straty brutto (wynik finansowy przedsiębiorcy przed opodatkowaniem, uwzględniający zysk/stratę  z działalności operacyjnej oraz koszty i przychody finansowe) w okresie od 1 listopada  2020 r. do 31 marca 2021 r. Za okres listopad – grudzień 2020 r. na podstawie rzeczywistych Kosztów Stałych oraz za okres styczeń – marzec 2021 r. na podstawie prognozowanych Kosztów Stałych;
  2. maksymalna kwota finansowania dla MŚP z Tarczy Finansowej 2.0 nie może przekroczyć 3,5 mln zł z zastrzeżeniem, że wysokość pomocy dla jednego pracownika nie może przekroczyć 72 000 zł, a maksymalna kwota finansowania z Tarczy Finansowej 1.0 i Tarczy Finansowej 2.0 nie może w sumie przekroczyć 144 000 zł na jednego pracownika.

Jakie są warunki umorzenia subwencji?

Subwencja finansowa z Tarczy 2.0. w przypadku MŚP będzie podlegała całkowitemu umorzeniu pod warunkiem łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • utrzymanie działalności gospodarczej na 31 grudnia 2021 r. rozumiane jako nieprzerwane prowadzenie działalności gospodarczej w okresie od dnia złożenia wniosku o subwencję do 31 grudnia 2021 r.; oraz
  • rozliczenia nadwyżki udzielonej subwencji finansowej w terminie po 31 grudnia 2021 r., jednakże nie później niż do 31 stycznia 2022 r., przy czym nie ma możliwości rekompensaty Kosztów Stałych przekraczających otrzymane wsparcie;
    • Przez nadwyżkę rozumie się kwotę subwencji finansowej otrzymanej na podstawie wskazanych przez przedsiębiorcę we wniosku o udzielenie subwencji finansowej Kosztów Stałych, w sytuacji gdy rzeczywiste Koszty Stałe okazały się niższe.
    • Natomiast na potrzeby ustalania warunków umorzenia subwencji dla MŚP nie bada się utrzymania poziomu zatrudnienia.
  • Koszty Stałe oraz wysokość przychodów wskazane we wniosku przez MŚP, będące podstawą wyliczenia kwoty subwencji finansowej, zostały podane zgodnie z rzeczywistym stanem.

Jakie są warunki zwrotu subwencji?

Otrzymana przez Przedsiębiorcę subwencja finansowa podlega zwrotowi w całości w przypadku:

  • zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej (w tym w razie zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej);
  • otwarcia likwidacji (jeżeli dotyczy); lub
  • otwarcia postępowania upadłościowego lub restrukturyzacyjnego;

w każdym czasie licząc od dnia otrzymania subwencji finansowej do dnia 31 grudnia 2021 r.

Jak się przygotować do złożenia wniosku w ramach Tarczy Finansowej PFR

  1. Upewnij się, że dane firmy widoczne w bankowości elektronicznej są aktualne (zgodnie z wpisem we właściwym rejestrze).
  2. Zweryfikuj czy posiadasz odpowiednie umocowanie do złożenia wniosku i zawarcia umowy subwencji w formie elektronicznej (wydruk z CEIDG, odpis z KRS lub pełnomocnictwo). Jeśli z odpisu KRS lub z wydruku z CEIDG nie wynika uprawnienie do samodzielnej reprezentacji przedsiębiorcy przez osobę składającą wniosek, niezbędne jest załączenie pełnomocnictwa (zgodnego ze wzorem dostępnym na stronie PFR) podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym (UWAGA: profil zaufany nie spełnia warunków kwalifikowanego podpisu).
  3. Sprawdź czy na dzień 31 grudnia 2019 r. oraz 1 listopada 2020 r. oraz na dzień składania wniosku prowadziłeś działalność gospodarczą w ramach przynajmniej jednej z branż wskazanych przez PFR.
  4. Przygotuj informacje o wysokości Przychodów w wybranych przez Ciebie okresach do porównania:
    • od 1 kwietnia 2020 do 31 grudnia 2020 w porównaniu z analogicznym okresem roku 2019, albo
    • od 1 października 2020 do 31 grudnia 2020 w porównaniu z analogicznym okresem roku 2019.
  5. Dodatkowo w przypadku MŚP przygotuj informacje o faktycznych i prognozowanych:
    • przychodach w miesiącach:
      • styczeń, luty, marzec, listopad i grudzień roku 2019,
      • listopad i grudzień roku 2020,
      • styczeń, luty i marzec roku 2021;
    • kosztach stałych w miesiącach:
      • listopad i grudzień roku 2020,
      • styczeń, luty i marzec roku 2021.
  6. Przygotuj informację o liczbie zatrudnionych pracowników:
    • na potrzeby ustalenia statusu przedsiębiorcy (Mikrofirma/MŚP) na dzień 31 grudnia 2019 r., a w przypadku braku jakiegokolwiek pracownika na dzień 31 lipca 2020 r.
      Przez pracownika rozumie się osobę zatrudnioną wyłącznie na podstawie umowy o pracę w przeliczeniu na pełne etaty z wyłączeniem pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, ojcowskich, rodzicielskich, wychowawczych lub zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego,
    • na potrzeby wyliczenia kwoty subwencji finansowej na dzień 30 września 2020 r.
      Za pracownika uważa się osobę fizyczną, która była zgłoszona przez przedsiębiorcę do ubezpieczenia społecznego w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy lub osobę współpracującą z przedsiębiorcą, niezależnie od formy prawnej tej współpracy (np. umowy cywilnoprawne) oraz na którą przedsiębiorca odprowadza składki na ubezpieczenie społeczne. Wlicza się także osoby np. na urlopach wychowawczych, macierzyńskich, ojcowskich.

UWAGA!

Ponieważ podstawą weryfikacji wniosków i oświadczeń, które wpływają na przyznanie subwencji w ramach Tarczy Finansowej PFR i jej wysokość są rejestry publiczne, ważne jest, aby przedsiębiorca, który będzie się ubiegać o jej przyznanie złożył deklarację VAT w czasie, który pozwoli na jej przetworzenie i zatwierdzenie przez Ministerstwo Finansów.

INSTRUKCJA składania wniosków dla Klientów MIKROFIRM Tarcza 2.0: tutaj

INSTRUKCJA składania wniosków dla Klientów MŚP Tarcza 2.0: tutaj

Więcej informacji na stronie www.pfr.pl/tarcza

Regulamin ubiegania się o udział w Programie Rządowym „Tarcza Finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm” - POBIERZ.

Odwołanie od decyzji o przyznaniu finansowania

Jeśli otrzymałeś niższą kwotę subwencji od wnioskowanej lub kwotę w wysokości wnioskowanej, możesz odwołać się od decyzji i zawnioskować o różnicę, lub dokonując zmiany danych i oświadczeń składając wniosek odwoławczy. Wniosek  odwoławczy musisz złożyć w tym samym banku, w którym złożyłeś pierwszy wniosek. Odwołanie może zostać złożone nie wcześniej niż 1 lutego 2021 r., jednak nie później niż w terminie do dnia 31 marca 2021 r.

Zanim złożysz wniosek odwoławczy - Pamiętaj:

  • wniosek możesz złożyć tylko dwa razy, masz na to dwa miesiące od daty podpisania umowy,
  • jeśli otrzymałeś negatywną decyzję, nie możesz się odwołać – musisz złożyć nowy wniosek,
  • przed złożeniem wniosku należy wyjaśnić z odpowiednimi instytucjami (np. Zakładem Ubezpieczeń Społecznych lub właściwym urzędem skarbowym) rozbieżności danych w rejestrach tych instytucji ze stanem deklarowanym we wniosku oraz upewnić się, że odpowiednie dane zostały uaktualnione w odpowiednich rejestrach.

Pełnomocnictwo potwierdzające Twoje umocowanie - POBIERZ

W przypadku, gdy wniosek o subwencję składa w Twoim imieniu osoba inna niż umocowana według Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub Twoje przedsiębiorstwo posiada reprezentację wieloosobową, musisz dodatkowo, przy składaniu wniosku o subwencję finansową złożyć pełnomocnictwo. Jednocześnie musisz pamiętać, że pełnomocnictwo można jedynie opatrzyć podpisem kwalifikowanym elektronicznym.

Najczęściej zadawane pytania

znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, które pojawiają się podczas wypełniania wniosku w ramach Tarczy Finansowej 2.0 PFR: tutaj

Zapoznaj się z ofertą szkoleń PFR na temat Tarczy Finansowej PFR 2.0 – ZOBACZ

Odwołania od decyzji PFR oraz zgłaszanie wyjaśnień w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0

Od 1 lutego 2021 r. Polski Fundusz Rozwoju uruchomił

  • procedurę składania odwołań od decyzji dotyczącej otrzymanej subwencji finansowej w ramach Tarczy Finansowej 2.0. oraz
  • proces składania zgłoszeń wyjaśniających z powodu nieprzyznania subwencji finansowej lub z uwagi na wyczerpanie się możliwości składania odwołań w ramach procedury odwoławczej.

Procedura składania odwołań:

Przedsiębiorcy, którzy otrzymali z PFR decyzję:

  • pozytywną o przyznaniu całej kwoty subwencji finansowej,
  • częściowo pozytywną o przyznaniu subwencji finansowej w kwocie niższej od wnioskowanej,
    mogą złożyć odwołanie od takich decyzji ubiegając się o wypłatę dodatkowej kwoty subwencji finansowej lub dokonując zmiany niektórych danych i oświadczeń w stosunku do pierwotnie złożonego wniosku o subwencję.

Przedsiębiorca może złożyć jedynie dwa odwołania w terminie od 1 lutego 2021 r. do 31 marca 2021 r. za pośrednictwem kanału bankowości elektronicznej Banku Spółdzielczego w Miliczu w taki sam sposób, w jaki jak został złożony wniosek o subwencję finansową.

Ważne:

Przed złożeniem odwołania Przedsiębiorca powinien:

  • wyjaśnić z odpowiednimi instytucjami (np. z ZUS lub właściwym US) rozbieżności danych w rejestrach tych instytucji ze stanem deklarowanym we wniosku,
  • upewnić się, że odpowiednie dane zostały uaktualnione w odpowiednich rejestrach.

Odwołanie nie przysługuje:

  • od decyzji PFR odmawiającej przyznania subwencji finansowej,
  • dopóki PFR nie rozpozna wniosku lub pierwszego odwołania.

Zgłoszenia wyjaśniające:

Przedsiębiorca, który otrzymał od PFR decyzję odmawiającą przyznania subwencji finansowej lub wyczerpał limit składania odwołań, jest uprawniony do zwrócenia się do PFR za pośrednictwem Banku z zapytaniem dotyczącym otrzymanej przez niego odmowy udzielenia subwencji finansowej.

Przed złożeniem zgłoszenia wyjaśniającego Przedsiębiorca powinien zgromadzić wszystkie aktualne dokumenty urzędowe niezbędne do ustalenia stanu faktycznego, wystawione i uwierzytelnione przez odpowiednie instytucje (ZUS, KAS itp.) lub inne dokumenty prywatne niezbędne do rozstrzygnięcia jego sprawy.

Celem dokonania zgłoszenia wyjaśniającego należy:

  • wypełnić formularz zgłoszeniowy – do pobrania TUTAJ
  • przesłać formularz zgłoszeniowy do Banku na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W serwisie internetowym dedykowanym Klientom Banków Spółdzielczych pod adresem www.grupabps.pl/wsparcie-dla-klientow, Bank BPS uruchomił Kalkulator, za pomocą którego przedsiębiorcy ubiegający się o wsparcie w ramach Tarczy Finansowej PFR mogą wyliczyć maksymalną dla siebie wysokość subwencji. Wyliczenia mają charakter wyłącznie poglądowy i w żaden sposób nie mogą być traktowane jako gwarancja lub zapewnienie otrzymania subwencji w wysokości obliczonej przy jego użyciu.

Kalkulator dostępny jest również bezpośrednio pod adresem:
https://grupabps.pl/wsparcie-dla-klientow/kalkulator

Przydatne informacje

Kursy walut

Kursy walut - aktualne stawki sprzedaży i kupna
Waluta Sprzedaż Kupno
EUR 4.3479 4.0908
USD 3.7042 3.4847
CHF 4.6902 4.3549
GBP 4.9720 4.6439

Stawki referencyjne

WIBOR 1M - średni w listopadzie 2025
4,37%
WIBOR 3M - średnia w listopadzie 2025
4,28%
WIBOR 6M z ostatniego dnia czerwca 2025
5,04%
Referencyjna NBP
4,00%
Lombardowa NBP
4,50%

Godziny przelewów

Przelew międzybankowy przychodzący
ELIXIR
do 12:00 do 16:00 do 17:00
Przelew międzybankowy wychodzący
ELIXIR (placówka Banku)
13:00
Ekspres ELIXIR (Natychmiastowy)
24h
BlueCash (natychmiastowy)
24h
SORBNET
do 14:30